Een vast moment geeft houvast!

tips & tricks Sep 21, 2021

In je weekplanning heb je waarschijnlijk een aantal vaste momenten ingepland, bewust of onbewust. Misschien zit je op een sportvereniging en heb je vaste trainingsavonden, of geef je op donderdagmiddag vanaf 13.00 uur een aantal uur muziekles op een muziekschool. Klinkt allemaal heel logisch, toch? 

Wanneer doe je wat?

Je houdt rekening met het inplannen van andere afspraken met deze vaste indeling. Je kan niet op donderdagmiddag een bespreking met een klant hebben, want dan zit je al op de muziekschool. Heel overzichtelijk en duidelijk voor jezelf en dat geeft dus houvast. Zo zal je meer afspraken en vaste momenten hebben om bepaalde mensen te ontmoeten of bepaalde werkzaamheden uit te voeren. Daar plan je om heen en kom je (meestal) niet in de problemen. Die tijd heb je nl. van tevoren geblokt. Toch vinden we het vaak wel raar om onze eigen werkzaamheden ook in te plannen. Terwijl juist dit soort acties heel snel uit de klauwen kunnen lopen als we er een vast moment in de week voor inplannen. Als je naar mijn core-business kijkt is dat de administratie. Heb jij een vast moment in de week die geblokt staat om al je administratieve taken uit te voeren? Een dagdeel dat als "bezet" staat in je agenda om de facturen te maken, de uren te registreren etc?

Kleine stappen ipv een bulk werk

Het klinkt in eerste instantie wat overdreven, maar bedenk eens als je per week bijhoudt waar je geweest bent, voor wie je uren hebt gemaakt en welke klanten je hebt bezocht. Dat is zo gebeurt toch? Kwartiertje denk ik, dan heb je wel genoteerd hoe of wat. Als je dit allemaal opspaart tot eind van het jaar, wordt het een hels karwei om nog te achterhalen wat je hebt gedaan, wanneer en waar. De kans dat het je een ritje naar klant A bent vergeten of dat je uren vergeet mee te tellen (omdat je die de volgende dag wel zou registreren en dat toch net even bent vergeten) is vrij groot als je te lang wacht met vastleggen. Is zonde toch?

Slordige registratie kost je altijd geld

Als jij alle km's die je het afgelopen jaar hebt gereden zo uit het blote hoofd kan invullen, heb ik niks gezegd. Kans is dat dit niet het geval is. Als je af en toe een ritje vergeet zal dat niet veel invloed hebben op het eindbedrag toch? Klopt, maar waarom zou je het niet doen? Waarom zou je geld laten liggen doordat je de registratie niet een vast onderdeel maakt van je weekplanning. Elk bonnetje dat je uitgeeft voor de zaak, elk uur dat je schrijft voor de zaak, noteer het! Het is echt niet veel werk als je elke week een uurtje gaat zitten en het van afgelopen week noteert.

Ik wil het wel, maar weet niet goed hoe.

Het kan natuurlijk heel goed zijn, dat je het wel wil, maar niet de goede vorm vindt hoe je het noteert.

Wat moet je precies registreren en hoe doe je dat het snelst?

Daar kan ik je bij helpen. Ik heb een aantal templates ontwikkeld die je helpen bij het registreren van je uren, je gereden km's en je zakelijke uitgaven. De template helpen je om snel een efficiënt je administratie bij te houden, om daarna weer tijd te besteden aan de dingen waar je wel blij van wordt.

Heb jij interesse in deze templates? Laat het mij weten op [email protected] en ik help je verder