Investeren in je bedrijf: eerst moet wat moet, voordat kan wat kan.

blogs Dec 15, 2021

“Eerst moet wat moet, voor kan wat kan. Mooie titel hè? Je moet hem misschien een paar keer lezen, maar dan begrijp je het vast. Voor je de ruimte en de vrijheid hebt om de ‘leuke’ dingen in je bedrijf te doen, zal je eerst de zaken moeten regelen die echt moeten,” In dit blog leg ik uit waarom dat zo belangrijk is. En geef ik je handige tips voor het investeren in je eigen bedrijf!

Een goed begin is het halve werk

“Begin vorige maand kwam ik in contact met een jonge, enthousiaste starter. Hij had het besluit genomen om na jaren loondienst voor zichzelf te beginnen. Omdat hij het lastig vond hoe te beginnen, hielp ik hem in een informatief gesprek op weg. Al snel kwam het onderwerp ‘cijfers’ aan de orde. “Dat is echt niet aan mij besteed”, zei hij al snel. Dat begrijp ik wel. Zijn expertise en passie hebben niks met cijfers te maken. Hij houdt meer van creëren en ontwerpen.

Je cijfers zijn van levensbelang

Het zal je verbazen hoe vaak ik tegen zo’n opmerking aanloop. Op zich is het wel begrijpelijk als je, zoals veel van mijn klanten, in de culturele- en creatieve sector werkt. Mijn klanten vinden administratie geen prettig onderwerp om mee bezig te zijn. Te abstract en/of te commercieel. En toch is het zo belangrijk om je cijfers te kennen. Ik zou bijna willen zeggen: van levensbelang. De cijfers en je administratie vormen de ruggengraat van je onderneming. Als je niet weet wat er inkomt of uitgaat, waar baseer je dan je plannen op? Dan rijd je als het ware geblinddoekt op de weg. Zorg dat jou dat niet overkomt.

Geld uitgeven aan leuke dingen

Ken je het programma Dragon’s Den? Het programma waar je als ondernemer jezelf in de kijker kunt pitchen en zo een mooie deal kunt sluiten met enkele van de meest succesvolle ondernemers van het land? Michel Perridon zegt daarin: “De cijfers moeten kloppen, backoffice en administratie moeten staan. Dan is het interessant om door te gaan.” En als hij het zegt… Onderschat niet het belang van inzicht in je cijfers. Veel ondernemers geven aan dat ze niks met cijfers hebben, dat het niet hun ding is, etc. Ze besteden het veel liever uit, zodat ze zich er niet mee hoeven te bemoeien. En geld geven ze graag uit aan leuke dingen, niet zo zeer aan zaken die noodzakelijk zijn.

Investeren in je backoffice of een leaseauto?

Terugkomend op de enthousiaste starter die ik net noemde: een training volgen om te weten hoe je een backoffice opzet wilde hij niet. “Ik heb dat geld nu niet”, was zijn antwoord. Wel wilde hij graag een auto leasen om naar zijn toekomstige opdrachten te rijden. En niet zo’n kleine hoor, wel een mooi en liefst een wat groter model. Het leasebedrag kwam uit op minimaal € 500 per maand, met een leaseperiode van vier jaar. Bedenk even dat de cursus die ik hem voorstelde eenmalig € 347 kost. De leaseauto zou hem in die vier jaar (48 x € 500=) € 24.000 kosten. Hij was dus eerder bereid € 24.000 uit te geven aan een auto, dan minder dan € 500 om te leren hoe je een bedrijf neerzet. “Maar hé, dan heb ik wel een mooie auto!”

En daarmee kom ik terug op de titel van deze blog. Eerst moet je zorgen dat je cijfers kloppen. Dat je weet wat er inkomt en uitgaat. En daarna, als je een mooie buffer hebt opgebouwd, kan je uitgeven wat kan. Zorg dat je je prioriteiten op orde hebt. Laat je niet verleiden om te investeren in zaken die je wel heel graag wilt, maar waar de tijd nog niet rijp voor is. Want een kleinere auto met een lager leasebedrag is ook prima voor nu natuurlijk.

Sta jij in het donker op het podium?

Naast mijn samenwerking met VA school, richt ik mij op de ondernemer binnen de culturele – en creatieve sector. De vergelijking met het theater is dan snel gemaakt. Ik stel dan ook vaak de vraag: vergelijk jij je bedrijf wel eens met een theater? Want als het daar achter de schermen niet op orde is kun jij nog zo’n mooie voorstelling geven, zonder licht en geluid sta je in het donker. En ziet en hoort niemand je. Zorg dus dat het licht en geluid geregeld zijn, vóór je dat podium opstapt. Datzelfde geldt voor een onderneming. De cijfers moeten kloppen en helder zijn voor je de volgende stappen zet.

 Goede voornemens

Nu we aan het eind van 2021 staan, worden de lijstjes en goede voornemens voor 2022 weer gemaakt. Ik wil je op het hart drukken om goed na te denken over welke investeringen nodig zijn voor jouw bedrijf en welke investeringen die vooral leuk zijn. Zet ze in die volgorde op je lijstje. Zo zorg je voor een gezond bedrijf. Een paar vragen die je kunnen helpen met het maken van je lijstje:

  • Wat is de prijs van je diensten?
  • Hoeveel moet je verkopen om tot een gezonde omzet te komen?
  • Welke diensten bied je nu nog niet aan, die jouw aanbod aanvullen?
  • Wat moet je omzetten om de leefstijl die je gewend bent of wilt bereiken vast te houden?
  • Welke kennis heb je nu niet, maar is nodig om een groei door te maken in 2022?
  • Welke investeringen wil je doen om een groei in je bedrijf te realiseren?

Zorg dat je eerst alles op orde hebt wat moet. Zo houd je de focus op de juiste zaken binnen je bedrijf. En dan is er ruimte om te doen wat kan. Daar kun je dan extra van genieten!”

Hulp nodig?

Vind je het lastig om een goede basis neer te zetten, weet je niet hoe je een goedlopende backoffice opbouwt? Daar kan ik je mee helpen. Dan zorgen we samen dat 2022 een hele goede start heeft.

Klik voor meer informatie op deze link; Van Chaos naar Rust in 3 simpele stappen